Saturday, September 15, 2012

Jam Loceng!

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah.

Segala puji bagi Allah pagi ini kelopak mata ini masih mampu berkelip, udara nan segar masih mampu dihirup, ke sana ke mari masih mampu ku melangkah dan masih mampu otakku berkerja memikirkan baris-baris ayat ini. Besarnya nikmat Allah tidak tergambarkan dengan kata-kata, banyaknya anugerahNya kepada kita mustahil kan bisa tuk dihisab. Namun kita masih hanyut dengan arus dunia yang begitu deras sekali.

Allah SWT berfirman di dalam Surah ArRahman:

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kamu dustakan (wahai manusia dan jin) ?" (55:13)

Benar sungguh deras arus duniawi dan hanya yang benar-benar jitu semangat kan mampu mendayung menongkah arus yang tiada berpenghujung itu.

Di dalam kesibukan mengejar duniawi ini, saya telah mengambil keputusan untuk menambah satu lagi koleksi entri di blog ini dengan bertujuan dapatlah menambah nilai tabungan akhirat kelak. Alhamdulillah berkat keizinanNya niat di hati dapat diteruskan. Entri kali ini saya cuma ingin berceloteh tentang JAM LOCENG.



Sungguh manusia itu diciptakan oleh Allah dengan pelbagai kelebihan. Maka dengan pelbagai kelebihan itu lah pelbagai ciptaan telah wujud. Jam loceng merupakan satu daripada ciptaan yang memberikan sumbangan besar kepada peradaban manusia. Sedar tidak sedar betapa pentingnya peranan yang dimainkan oleh jam loceng baik untuk para pelajar baik untuk individu-individu berkerjaya. Bahkan jika diteliti hampir kesemua telefon telefon pintar yang serba moden pada hari ini dilengkapi dengan kemudahan jam loceng. Wujudnya pelbagai bentuk dan rupa jam loceng ini memberikan lebih variasi kepada para pengguna. Jika dahulu deringan jam loceng itu hanya senada sahaja, saat ini pelbagai lagu dan irama boleh dipilih sebagai deringan jam loceng.

Namun begitu ada satu perkara mengenai jam loceng yang saya rasa kita sama-sama perlu baiki. Mungkin dalam tidak sedar musuh Islam menyelitkan jarum-jarum mereka sehingga membabitkan jam loceng. Contohnya penggunaan pelbagai lagu dan irama itu sendiri sebagai deringan. Pada hemat saya, timbulnya isu apabila adanya antara kita yang mengunci jam pada waktu subuh. Baiklah Alhamdulillah niat sudah betul, kunci jam waktu subuh sebab nak bangun solat subuh. Tapi yang kita pergi kunci jam betul-betul ketika waktu subuh masuk itu yang saya kurang setuju. Lebih teruk, dan inilah sebenarnya isu yang ingin saya bincangkan sebenarnya, ada antara kita yang kunci jam dan guna lagu rock atau kpop yang entah apa-apa sebagai deringan. Dah lah kita tak pergi masjid satu hal, muazzin duk azan dekat masjid, jam loceng kita pula berkumandang lagu yang kurang sopan. Bagi saya itu tidak melambangkan peribadi yang baik kerana tidak hormat azan itu sendiri. Di tambah pula jika kita ini spesies yang extra ultra susah bangun tidur, jam loceng memanggil hingga berjam-jam lamanya pun kita masih lena dibuai mimpi.

Meskipun benar wujud sedikit khilaf mengenai hukum mendengar dan menjawab azan itu, namun ianya hanya lah antara wajib dan sunat. Maka jika diambil yang lebih ringan sekalipun yakni sunat, lebih sopan jika tidak membiarkan lagu-lagu menenggelamkan laungan azan. Hormatilah laungan azan itu. Kita seharusnya lebih peka akan waktu-waktu yang azan di laungkan.

Barangkali ini satu daripada agenda-agenda kafir untuk menyesatkan umat Islam. Sedikit demi sedikit mereka menyelinap masuk ke dalam urusan harian kita. Jadi wajarlah kita mengambil langkah berjaga-jaga. Allah telah memberikan peringatan kepada kita:

"Tidak akan redha orang Yahudi dan Nasrani sehingga kamu mengikut jejak langkah mereka" (2:120)

Walaubagaimanapun perkara ini masih boleh dielak. Contohnya, kunci jam lebih awal daripada waktu azan. Maka tiadalah berlaku pertembungan azan dengan lagu rock jam loceng kita. Kalau rasa memang dah tak mampu nak bangun awal sangat, kunci lah jam beberapa minit selepas waktu azan berkumandang. Tapi janganlah sehingga satu jam selepas azan,subuh dinasaur la jawabnya nanti. Alternatif lain yang boleh dipraktikkan ialah dengan menggunakan azan itu sendiri sebagai deringan. Jika kita mampu memuat turun ratusan lagu dan puluhan filem, kenapa tak mampu nak muat turun beberapa azan? Ada baiknya juga jika kita memilih zikir-zikir sebagai deringan jam loceng. Sekurang-kurangnya ia lebih sopan berbanding dengan lagu-lagu yang sungguh merepek. Setidak-tidaknya, gunakan lah deringan yang biasa-biasa sahaja contohnya deringan polifonik, lebih sopan rasanya berbanding dengan lagu-lagu kegemaran anda itu.

Sebenarnya perkara ini hanyalah isu yang sangat remeh. Namun begitu tetap ingin saya ketengahkan agar kita semua menjadi hamba yang lebih soleh. Perkara yang sekecil ini, yang begitu mudah untuk diubah, usah lah kita keberatan untuk lakukan. Jangan dibiarkan ketidakpedulian menguasai diri kita. Syaitan terus bertepuk tangan tanpa kita sedari.

InsyaAllah sama-sama kita perbaiki kelemahan diri, dahulukan Islam dalam segenap penjuru kehidupan kita, meski dalam sekecil-kecil urusan.

 Bersama kita mengejar redha Ilahi.(^_^)

7 comments: