Friday, June 21, 2013

Membaca novel cinta vs Menonton bolasepak

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda serta para sahabat.

Membaca novel cinta dan menonton bolasepak merupakan dua hobi yang cukup popular dalam kalangan remaja. Secara umumnya minat membaca novel cinta lebih sinonim dengan kaum hawa manakala minat menonton bolasepak pula merupakan hobi yang cukup terkenal dalam kalangan kaum adam.

InsyaAllah kali ini saya akan cuba menghurai mengenai dua perkara tersebut.

Alkisah, pernah satu ketika seorang kawan perempuan saya tatkala ditegur tentang kegilaan beliau membaca novel cinta, memuntahkan sepotong ayat berbunyi, "Saya suka baca novel cinta, sama lah macam orang lelaki suka tengok bola, tak perlulah nak tegur saya."

Ulasan saya kali ini akan bertitiktolak daripada hujah kawan perempuan saya itu.

Baiklah. Perbandingan membaca novel cinta dan menonton bola sepak jika dilihat pada permukaannya adalah wajar kerana keduanya merupakan sejenis hobi.

Kebaikan dan keburukan

Antara kebaikan kedua-dua perkara itu ialah para remaja dapat mengisi masa lapang lalu mengelakkan pelbagai aktiviti salahlaku yang tentunya lebih merugikan, itu tuntas.

Satu keburukan yang dikongsi bersama pula ialah apabila pembaca novel cinta atau penonton bolasepak terlalu khusyuk memuaskan minat mereka sehingga tanggungjawab dan kewajipan tertangguh. Contoh paling senang, enggan solat tatkala masuknya waktu kerana perlawanan bolasepak sedang berlangsung atau ingin khatam bab tertentu terlebih dahulu bagi pembaca novel cinta. Istilah yang mudah ialah, melalaikan. Jika silap percaturan, memang kedua hobi itu bahkan kebanyakan hobi lain boleh membawa kepada kelalaian.

Namun jika diberi sedikit pengamatan, dari sudut kemudaratan yang dibawa oleh kedua-dua hobi berkenaan sedikit berbeza ruang lingkupnya. Hal ini lantas membuka ruang kepada kita untuk memikirkan semula perbandingan yang dibuat oleh kawan perempuan saya tadi samada ia wajar atau tidak.

Bolasepak


Kaum adam menonton bola kerana kekaguman akan skill atau kemampuan tertentu seseorang pemain seperti kepantasan Cristiano Ronaldo dan kelincahan Lionel Messi. Jarang sekali orang lelaki yang meminati bola sepak kerana tertarik kepada paras rupa pemain tertentu. Jika ada, berkemungkinan besar sifat kelelakian beliau mengalami kekurangan di sana sini.

Jika meminati pemain pun, ianya bukanlah kerana paras rupa tetapi kehandalan di padang.

Soal aurat, aurat lelaki merupakan khilaf ulama. Jadi dakwaan menonton bola adalah salah kerana berlaku pendedahan aurat juga tidaklah menjadi satu isu yang terlalu signifikan.

Novel cinta

Adapun membaca novel cinta pula rata-rata penggemar akan mengalami pelbagai emosi ketika dalam proses pembacaan. Suka, bahagia, sedih, kecewa, tak puas hati, cemburu dan sebagainya.

Tidak sedikit novel cinta yang menampilkan kisah-kisah romantik. Lalu tidak sedikit juga para penggemar novel cinta yang tenggelam lalu terkapai-kapai hanyut dalam arus fantasi ciptaan sendiri apabila menelusuri bab-bab yang menceritakan detik-detik bahagia. Berangan-angan dan mula berkhayal.

Saya percaya para penggemar novel cinta pasti memahami.  Situasi seumpama itu tentunya secara sedar atau tidak, boleh menimbulkan penyakit hati. 

Bagi yang tidak berkhayal dan berangan-angan, anda tidak termasuk dalam golongan yang saya tujukan.

Kesimpulan

Berdasarkan analisis ringkas ini terbuktilah bahawa menonton bolasepak dan membaca novel cinta merupakan dua perkara yang mempunyai sisi keburukan yang berbeza.

Secara peribadi, saya merasakan membaca novel cinta itu lebih berpotensi kepada kemudaratan berbanding menonton bolasepak. Hujah saya, melalui pembacaan novel cinta, para remaja terdedah kepada penyakit hati berbanding menonton bolasepak yang nyata hanya melibatkan kekaguman terhadap kemampuan seseorang individu tanpa berkait dengan paras rupa pemain.

Jadi para penggemar novel cinta, jika ditegur, perlulah kita bermuhasabah diri, bukannya menolak mentah-mentah dengan alasan yang bermacam.

Begitu juga para peminat bolasepak, bermuhasabahdirilah. Jadilah seorang peminat bolasepak yang taat kepada Allah.

Wallahua'lam.

1 comment:

  1. btol2. remaja. mereka mudah terpengaruh. ak pon ske bca novel,tp xde la smpy khayal~

    ReplyDelete