Saturday, January 5, 2013

Jalan berlubang

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga Baginda serta para sahabat.

Pada hari khamis yang lalu, lebih kurang jam 6 petang saya dan keluarga bertolak ke Kuala Terengganu. Tujuannya adalah untuk ke rumah nenek saya.

Perjalanan pada hari itu walaubagaimanapun sedikit mencabar daripada kebiasaan. Mencabarnya kerana hujan yang mencurah-curah hampir sepanjang perjalanan sungguh-sungguh luar biasa lebatnya. Jantung berdegup kencang sepanjang perjalanan.

Lebih memburukkan keadaan, keadaan jalan-jalan yang dilalui. Amat teruk. Sepanjang perjalanan kami tidak sunyi dengan lekuk-lekuk pada permukaan jalan. Di tambah pula dengan hujan yang sungguh lebat, kebanyakan lubang-lubang yang terbentuk tidak dapat dikesan sama sekali.

Gambar hiasan.
Ketika perjalanan kami kira ketika itu sudah melepasi lebih kurang 70%, jantung kami umpama tercabut seketika tatkala kereta yang dipandu sedikit terbabas. Padahal ketika itu kereta dipandu tidak lebih 70 km/j pun. Kami semua menarik nafas panjang setelah kereta berjaya di kawal.

Jadi wajar jika saya katakan di sini kualiti permukaan jalan yang dilalui semasa dalam perjalanan yang memakan masa hampir dua jam itu mengecewakan. Oleh itu, amat wajarlah pihak berwajib memandang kemelut ini sebagai suatu yang perlu diselesaikan segara.

Saya percaya nyawa ribuan pemandu serta penumpang menjadi taruhan setiap kali mereka on road. Saya juga percaya pihak berwajib mempunyai kemampuan untuk menangani masalah seumpama ini. Jika baru-baru ini sehingga sejumlah RM 717 juta boleh dilaburkan untuk pemasangan Sistem Penguatkuasaan Automatik(AES), kenapa tidak jalan raya yang ada dibaiki agar mencapai kualiti yang terbaik. Jika kita lihat dari sudut kepentingan, pada hemat saya jalan yang elok itu lebih penting untuk mengelakkan kemalangan.

Ini tidak, jika kita perhatikan di negara ini, jalan-jalan yang diturap tidak tahan lama. Kadangkala saya tertanya-tanya mengapakah sedemikian rupa. Kenapa tidak buat sekali tapi biar betul-betul, lebih menjimatkan daripada buat umpama melepas batuk di tangga tapi berkali-kali. Ia menelan kos yang amat besar dan berterusan.

Moga masalah seperti ini menemui titik pengakhirannya. InsyaAllah.



No comments:

Post a Comment