Monday, November 19, 2012

Gaza dan di manakah kita?

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah pagi ini Allah menurunkan ilham untuk saya menambah lagi entri di blog ini. Hari ini seluruh Malaysia, bahkan seluruh dunia hangat memperkatakan tentang Gaza yang sedang diserang oleh rejim zionis laknatullah. Hal ini sungguh-sungguh menyehtuh hati sesiapa sahaja yang mendengarnya, apatah lagi melihat dengan mata kepala sendiri gambar-gambar yang diposkan di laman-laman sesawang. Sama-sama kita mendoakan yang terbaik untuk saudara kita di sana. Ayuh sama-sama kita bangkit di malam hari bertahajjud dan berdoa untuk saudara kita di Gaza.

Namun, perkara yang ingin saya sentuh ialah, dengan Gaza yang sebegitu rupa, bagaimanakah pula kita? Sudah menjadi trend, budaya repost gambar saudara kita di sana yang tercedera malah gugur syahid. Pertamanya alhamdulillah, rata-rata anak muda nampaknya begitu prihatin dengan apa yang sedang berlaku. Gambar-gambar diposkan setiap hari bahkan hampir setiap detik sehingga ada kalanya membuatkan kita merasa kita sendiri berada dalam kancah tersebut. Ianya suatu perkara yang positif kerana dengan tangan-tangan kecil itu, maka lama-kelamaan seluruh dunia dapat tahu akan apa yang berlaku di sana.

Lebih hebat, ada yang bergerak melancarkan tabung-tabung derma kilat, untuk membantu saudara kita di sana. Semoga Allah membalas jasa baik anda, para mereka yang mengutarakan usaha itu, juga mereka yang menghulurkan sumbangan ikhlas.

Baru-baru ini, MCD telah menawarkan burger percuma dan ramai yang lantang menegah umat Islam daripada mengambil burger-burger itu. Semua sedia maklum, MCD itu merupakan antara penyumbang utama kepada zionis. Bahkan ada yang mengambil gambar mereka-mereka yang beratur untuk mengambil burger itu dan mengutuk-ngutuk perbuatan mereka. Sebenarnya mengambil burger itu tidak sampai jadi haram pun, cuma amat biadap dengan keadaan saudara kita di sana. Jadi secara peribadi, saya rasakan tindakan mengutuk mereka tidak wajar, dalam di negara kita banyak lagi perkara yang 'layak dikutuk' kerna terang-terang melanggar hukum Islam.

Dan yang lantang mengutuk itu saya perhatikan, ada juga yang datangnya dari mereka-mereka yang aktif repost gambar-gambar saudara kita di sana. Itulah yang saya rasakan ada ruang untuk diperbaiki. Soalan saya, adakah dengan secara aktif repost gambar-gambar itu kita merasakan diri kita sudah melakukan sumbangan yang cukup besar? adakah kita merasakan diri kita sudah terlepas dari tanggungjawab kita? merasakan diri kita baik dan yang ambil burger percuma itu tidak baik? Renung-renungkanlah. Di sini mungkin akan ada yang tidak bersetuju dengan saya. Teringat saya akan satu potongan ayat AlQuran:

"Apakah manusia mengira, ia akan dibiarkan sahaja, mengatakan kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji?" (Al-Ankabut: 2)

Perlu dingat bahawa ujian Allah terhadap hambaNya adalah berbeda-beda yakni mengikut tahap hubungan mereka dengan Allah. Para pejuang di Gaza sedang diuji, sebegitu hebat, barangkali kerana hubungan mereka dengan Allah begitu hebat. Kita pula? Adakah kita tidak duji? Kita sebenarnya diuji juga! Tetapi mungkin kerna hubungan kita dengan Allah tidak seberapa, jadi ujian kita tidak begitu teruk, sehingga adakalanya kita terleka. Mereka sedang dijajah, kita juga sebenarnya sedang dijajah! Dengan budaya hedonisme, sekularisme dan materialisme yang sedang menembusi benteng budaya Islam kita di Malaysia, kita terus hanyut! Tidakkah itu memberikan kemenangan kepada musuh-musuh Islam? 

Jadi kita punyai tanggungjawab yang lebih besar ke atas diri kita sendiri, jangan lupa tentang itu. Nak repost tentang Gaza, teruskan usaha anda.Tapi jangan lupa niat harus betul, jangan biarkan usaha kita itu menjadi tidak berguna di sisi Allah SWT. Dan tatkala melihat mereka yang mengambil burger seperti yang saya nyatakan tadi, jangan kutuk mereka, siapa tahu jika mereka merupakan antara pemyumbang kepada ekonomi negara, mereka bayar cukai dan mereka bayar zakat untuk umat Islam. Kita pula? Doakanlah mereka sedar akan perbuatan mereka itu tidak menghormati saudara kita, bukan mengutuk. Mereka tidak melakukan perkara haram, tiada bukti pun bahwa mereka menolak hukum Islam, untuk meletakkan mereka di suatu tempat yang setara dengan musuh Islam dan melayakkan perbuatan mereka untuk dikutuk. Semoga mereka juga akan menjadi seperti kita, tidak makan MCD, bukan hanya ketika isu seumpama ini hangat diperkatakan, tetapi berterusan sepanjang masa.

Yakinilah setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Rasululluah SAW bersabda:

"Tidaklah seorang mukmin tertimpa dengan musibah tertusuk duri atau lebih dari itu, kecuali dengannya Allah menghapuskan sebagian daripada dosanya" (HR Bukhari & Muslim)

Allah SWT berfirman:

"Dan apa jua musibah yang menimpamu disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, maka Allah memaafkan sebahagian besar daripada kesalahan-kesalahanmu." (Syura: 30)

Jadi In shaa Allah di sebalik kesengsaraan mereka, adanya hikmah. Itu sebahagian daripada sunnatullah. Kita di sini, bukan tugas kita sekadar repost gambar di facebook atau twitter  sahaja, tapi jauh lebih besar daripada itu. Besar pengajaran yang perlu diambil. Allah SWT telah mengingatkan:

“Dan sesungguhnya kami telah mengutus (rasul-rasul) kepada umat-umat yang sebelum kamu, kemudian Kami seksa mereka dengan menimpakan kesengsaraan dan kemelaratan supaya mereka memohon kepada Allah dengan tunduk merendah diri.” (Al An’am: 42)

Jadi sejauh mana kita menyahut peringatan Allah itu? Jika kita terus berdegil, terus bergelumang dalam maksiat, tidak mustahil musibah yang menimpa akan tiba di bumi Malaysia pula suatu hari nanti. Barangkali turunnya musibah itu untuk 'membersihkan' mereka-mereka yang umpama 'barah' yang bernanah kepada umat Islam.

Sewajarnya, daripada apa yang berlaku, kita perlu berusaha dengan lebih gigih untuk meningkatkan keimanan kita. Bukankah dengan keimanan akan wujudnya rasa persaudaraan sesama Islam yang sebenar? Dengan itu moga-moga kita semua menadah tangan setiap masa mendoakan saudara kita di sana. Mendoakan keselamatan mereka, mendekatkan diri kita kepada Pencipta kita. In shaa Allah.

Jadi teruskan segala usaha baik anda, dalam masa yang sama pertingkatkan keimanan kita sendiri. Agar pabila disoal kelak, apakah yang kita lakukan untuk saudara kita yang sedang di serang, kita punyai jawapan, dan tatkala disoal apakah yang kita lakukan untuk memperbaiki hubungan kita dengan Allah, kita juga punyai jawapan. In shaa Allah..(^_^)

No comments:

Post a Comment