Monday, March 25, 2013

Politik Itu Perlu

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda serta para sahabat.

InsyaAllah kali ini saya akan berbicara sedikit sebanyak tentang politik. Saya sedar hari ini ramai golongan syabab atau generasi muda ini tidak menggemari politik, saya harap pada suatu saat nanti persepsi itu dapat diperbetul kerana politik itu suatu cabang dalam kesyumulan Islam.

"Pada hari ini telah Kusempurnakan untukmu agamamu, & telah Kucukupkan kepadamu nikmatKu & telah Kuredhai Islam itu sebagai agamamu." (Al Maidah 3)

Bertolt Brecht yang merupakan seorang penyair German pernah melontarkan bait-bait yang berbunyi:

"Orang buta yang paling teruk ialah buta politik. Dia pekak, tak nampak dan tidak mengambil bahagian dalam dunia politik. Dia seolah-oleh tidak mahu peduli mengenai kos hidup, harga bijirin, harga tepung, kos sewaan, kos perubatan, sedangkan semuanya bergantung kepada keputusan politik. Dia syok sendiri dengan sikapnya yang tidak mempedulikan politik, dan megah mengatakan dia benci politik. Dia tidak tahu kedunguan daripada sikap berkecualinya itu penyumbang kepada pelacuran, pengabaian kanak-kanak, kecurian dan yang paling teruk sekali menyumbang kepada korupsi kerajaan dan eksploitasi agensi kerajaan."

Hayati pula kalam daripada Dr. Yusuf AlQardhawi ini:


Tidak dilupakan, politik juga merupakan sunnah Rasulullah SAW. Bahkan bagindalah merupakan ahli politik paling hebat dalam sejarah ketamadunan manusia.

Tuntasnya, bagi saya politik itu perlu dalam kehidupan umatIslam. Saya memahami betapa ramai yang tidak sukakan politik lantaran imej negatif yang dipalitkan kepada politik oleh sesetengah politikus. Namun harapnya suatu hari nanti kita semua sedar dan menjadi tenaga kepada Islam dalam segenap aspek termasuk politik ini. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan sekular yang menafikan Islam daripada politik.

Bersama mengejar redha Ilahi.



2 comments: