Thursday, December 27, 2012

Oley Kembali!

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga serta para sahabat Baginda.

Suatu ketika dahulu filem pendek bertajuk Oley menjadi tajuk bualan seketika. Dengan kemunculan istimewa  Mat Luthfi.



Kini Oley kembali! Oley 2!

Kali ini ia tampil berdurasi lebih panjang dengan dua episod!
Lebih padat informasi!
Alhamdulillah. Usaha-usaha seperti ini sepatutnya dipergiatkan dalam memperkenalkan Islam di mata rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama. Baiklah, jika anda berkelapangan, saya sarankan anda saksikan video ini. Episod 1 dan Episod 2!
Episod 1

Episod 2

Saya ada melihat beberapa komen tentang video ini di laman youtube. Ada yang menempelak video ini sebagai suatu agenda politik. Tuduhan seumpama itu bagi saya selayaknya kita abaikan kerana jika kita menonton dan mengikuti media-media massa yang lain sekalipun, sudah lumat mereka dipergunakan sebagai wasilah menyebarkan kepentingan politik masing-masing.

Bagi saya, kita ketepikan segala yang berbaur politik itu, jika anda merasakan politik itu suatu unsur terlalu sensitif. Sebagai seorang muslim, kita sepatutnya bercita-cita agar negara kita tercinta, pada suatu hari nanti akan mempunyai suasana yang sedemikian. Suasana yang bersulamkan nilai-nilai Islam. Mungkin kita merasakan ianya mustahil, barangkali kerna kita tidak pernah didedahkan dengan senario sedemikian rupa. Pun begitu, kita wajib berusaha ke arah mengislahkan negara kita di setiap peringkat, diri kita sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan akhirnya menyumbang kepada pengislahan seluruh alam ini.

Tidak kira di bawah pimpinan sesiapa, mana-mana parti, kita seharusnya sama-sama mendoakan negara kita pada suatu hari nanti benar-benar mengamalkan ajaran Islam. Kerna Allah SWT telah memberi peringatan keras untuk undang-undangNya dijalankan:

"Dan barang siapa yang tidak menghukum menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang kafir." (Al-Maaidah: 44)


Mudah-mudahan, apa yang digambarkan dalam filem pendek itu akan menjadi kenyataan suatu hari nanti. Aminn.

Bersama mengejar redha Ilahi.

2 comments: