Tuesday, January 1, 2013

Kisah Cinta Pak Imam

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Segala puji bagi Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda serta para sahabat.

Kali ini saya ingin coretkan tentang suatu kisah benar yang berlaku kepada ketua imam di masjid kampung saya yang terkenal dengan nama Pak Teh. Kisah percintaan beliau. Ha! Jom baca!

Pak Teh ini amat ramah orangnya. Di tambah dengan loghat Kelantan bercampur Siam Pak Teh, Pak Teh mudah sekali mesra dengan sesiapa sahaja yang bersua dengan beliau. Saya sentiasa ternanti khutbah jumaat Pak Teh kerana loghat beliau sedikit berbeza dan bagi saya ia amat menarik.

Pak Teh tinggal beberapa kilometer sahaja dari rumah saya bersama isteri beliau iaitu Mak Teh. Mak Teh ini, jika Pak Teh itu amat pandai sekali berjenaka, Mak Teh lebih lagi. Mak Teh mengajar mengaji di surau-surau berdekatan. Mak Teh terkenal dengan jenaka-jenaka beliau. Kesemua anak mereka kebanyakannya sudah membawa diri, sudah berkerja dengan cara tersendiri. Ada yang kerja kampung, ada yang berkerjaya professioanal.

Pak Teh ini sebenarnya rapat dengan keluarga saya, begitu juga Mak Teh. Tambahan pula ayah saya merupakan setiausaha masjid, jadi mereka sering berbincang mengenai urusan masjid dan sebagainya. Demikianlah saya, sering berbual pendek dengan Pak Teh tatkala bersua di masjid.

Pada petang 1/1/2013, ayah saya pulang ke rumah, baru pulang daripada rumah Pak Teh. Kedengaran ayah saya bercerita kepada emak saya tentang Pak Teh, lalu saya turut mendengar. Rupa-rupanya Pak Teh mengalami sedikit kemalangan.

Alkisahnya cerita ini diceritakan oleh Mak Teh, dan pada asalnya ia diceritakan dengan amat lucu sekali oleh Mak Teh, tidak lekang dengan jenaka beliau. Kelucuan cerita itu telah mencuit hati kami sekeluarga pada petang itu. Bukanlah tidak menghormati, namun sememangnya kemalangan itu tidaklah teruk, bahkan Mak Teh sendiri yang menyampaikan cerita itu dengan penuh jenaka.

Beberapa hari yang lepas, rupa-rupanya kedua pasangan suami isteri itu ke kebun mereka untuk mengutip sedikit buah-buahan. Untuk makluman sekarang ini musim tengkujuh, hujan amat kerap sekali. Pepohon kayu menjadi amat licin.

Nak dijadikan cerita, Pak Teh memanjat pokok duku. Pokok duku ini sememangnya tinggi dan pokok yang dipanjat Pak Teh pada hari itu agak tinggi.

Gambar hiasan
Pada masa yang sama, ketika itu Mak Teh berada di bawah pokok tersebut. Entah bagaimana, tiba-tiba Pak Teh tergelincir dari dahan pokok duku yang dipanjat dan terjatuh ke bawah, jika dalam istilah Inggeris "free fall", 9.8ms-2 lah jawabnya.

Menurut Mak Teh, beliau sudah perasann akan Pak Teh yang sedang terjatuh dan Pak Teh betul-betul berada di bahagian atas tempat Mak Teh berdiri. Mak Teh dengan lawak sekali menceritakan pada ketika itu beliau sedang berkira-kira samada untuk mengelak atau membiarkan Pak Teh terjatuh dan menimpa Mak Teh. Belum pun Mak Teh sempat membuat keputusan tiba-tiba bamm!! Pak Teh menimpa Mak Teh. Menurut Mak Teh, yang berbadan kecil, ketika ditimpa Pak Teh, beliau merasa seperti tenggelam ke dalam tanah! Sungguh gemar berjenaka orangnya Mak Teh ini. Untuk makluman Pak Teh ini berbadan besar sedikit. Jadi pada hari itu pasangan suami isteri itu keduanya tercedera ringan. Mak Teh sedikit teruk berbanding Pak Teh.

Walaubagaimanapun, kami sekeluarga sudah dapat meneka, tindakan Mak Teh membiarkan Pak Teh jatuh dan menimpa beliau adalah untuk melindungi Pak Teh. Lebih kurang setahun yang lalu sebenarnya Pak Teh pernah mengalami kemalangan motosikal dan bahu Pak Teh terseliuh. Jadi untuk mengelak perkara sama berlaku kepada Pak Teh, atau mungkin lebih teruk, Mak Teh membiarkan diri beliau ditimpa sebegitu rupa sehingga beliau pula yang tercedera dan terlantar beberapa hari.

Itulah yang dinamakan pengorbanan. Perbuatan Mak Teh itu bagi saya amat mulia. Kesanggupan seorang isteri untuk melindungi suaminya sehingga diri sendiri tercedera. Dalam gelak ketawa kami sekeluarga pada petang itu, terdetik di hati kecil ini,barangkali itulah cinta sebenar. Pasangan muda yang baru berkahwin pun belum tentu sanggup berbuat sedemikian, apatah lagi pasangan lanjut usia yang sebaya Pak Teh dan Mak Teh yang sudah mencecah 60an.. Mudah-mudahan Pak Teh dan Mak Teh dirahmati Allah sentiasa.
Gambar hiasan.

32 comments:

  1. indahnya cinta jika halal hubungan nya... salute sama mak teh... =)

    ReplyDelete
  2. indah betul hubungan yg terjalin antara mak teh dgn pak teh ni..the best :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga2 kita smua pun dpt perhubungan cmtu ngan pasangan masing2..:D

      Delete
  3. Alahaiiiiiii...indahnya....

    (bls knjungan Awk.. :):) )
    (ayusham http://eiqaleysha.blogspot.com)

    ReplyDelete
  4. sangat sweet..nice entry ^^ yes yg mude pun belum tntukan buat mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom berazam utk jadi yg terbaik kpd pasangan yg sah di sisi Islam..insyaAllah.. :)

      Delete
  5. Replies
    1. terima kasih..saya hanya kongsikan suatu kisah agar kita manfaatkan bersama.. :)

      Delete
  6. suka enti ni..berkesan..
    itulah cinta sebenar..bukan masa muda je cinta dan pengorbanan tu kuat tapi masa tua juga:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar, dan cinta sebenar hanyalah cinta yg diredhai Allah.. :D

      Delete
  7. sweet, boleh dijadikan sebagai contoh untuk semua.. =3

    ReplyDelete
  8. romantik...huhu~
    wish i can do that too..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..persiapkan diri dari sekarang dgn segala ilmu.. :)

      Delete
  9. salam singgah sini, done follow. studioous.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. ak selalu dengar pak teh nie..tp x knal tuan dia nyer aje ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. moh ler smyg jumaat kt kmpung ak nak kenal gak..hihi :D

      Delete