Thursday, March 21, 2013

Jangan Salah Gunakan Minat Membaca.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda serta para sahabat.

Alhamdulillah pada pagi Jumaat ini saya berkesempatan untuk menukilkan satu lagi entri setelah lama benar kaku blog ini lantaran timbul sedikit masalah dengan sambungan internet di tempat saya. InsyaAllah kali ini saya akan cuba bincangkan sedikit sebanyak tentang minat membaca.

Sebagai umat Islam, kita sebenarnya tiada alasan untuk malas membaca. Hal ini kerana perintah membaca itu sendiri merupakan suatu tuntutan dalam Islam bahkan perintah itu merupakan yang pertama diterima oleh Rasullullah SAW.

Pun begitu saya sendiri pun, saya akui, merupakan individu yang sangat-sangat malas membaca. Secara jujur, minat saya untuk membaca hanyalah benar-benar saya pupuk setelah tamat zaman persekolahan. Semasa zaman persekolahan, saya gagal menghabiskan walaupun sebuah buku dalam masa setahun. Alhamdulillah kini, pintu hati saya diketuk barangkali oleh Allah, melalui insan-insan sekeliling, saya sudah banyak berubah dari segi minat membaca. Walaubagaimanapun saya tahu, minat membaca saya ini amat terhad, jadi saya gunakan minat saya itu seoptimumnya untuk membaca bahan-bahan bacaan yang bermanfaat, dan saya minimumkan bahan bacaan yang tidak berfaedah, kerana saya rasakan itu membazir minat membaca saya.

InsyaAllah inilah yang saya ingin bicarakan kali ini.

Saya dikelilingi ramai teman yang mempunyai minat membaca yang luar biasa. Betapa saya cemburu, jika sahaja saya juga mempunyai minat yang begitu mendalam, pasti saya akan membaca sekerap mungkin kerana melalui pembacaan maha banyak ilmu yang dapat diperolehi. 

Namun, saya berasa sedikit terkilan tatkala melihat berlakunya fenomena, terutamanya kepada remaja, mereka seringkali membaca, tetapi bahan bacaan mereka itu kurang berfaedah. Alangkah ruginya.


Saya terbayang-bayang, jika sahaja beberapa buah komik yang berjaya dihabiskan dalam masa sebulan itu ditukarkan kepada buku-buku ilmiah, jika sahaja beberapa buah novel cinta yang mampu dikhatam dalam masa sebulan itu ditukarkan kepada buku-buku akademik, betapa banyaknya ilmu dapat diisi ke dalam dada para pencinta membaca ini.

Saya tahu, dengan membaca novel cinta dan sesetengah buku hiburan juga, pelbagai skil kendiri dapat ditajamkan. Bahkan itu jauhlah lebih baik daripada membazirkan masa berfoya-foya di alam maya mahupun di alam nyata, tetapi yang saya ingin sampaikan, alangkah baiknya jika minat anda untuk membaca digunakan untuk membaca buku-buku yang mengandungi lapangan ilmu yang lebih luas yang dapat diperolehi secara lebih direct. Saya kongsikan di sini satu dalil masyhur daripada ratusan dalil yang lain tentang betapa pentingnya ilmu pengetahuan;

“Allah telah mengangkat orang-orang yang beriman dari golongan kamu, dan begitu pula orang-orang yang dikurniai ilmu pengetahuan beberapa darjat.” (al-Mujadalah: 11)

Saya cuba untuk menyedarkan teman-teman, lebih-lebih lagi diri saya sendiri, betapa membaca itu penting untuk mendapatkan sebanyak mungkin ilmu. Tidaklah saya cuba membunuh terus minat membaca yang sudah anda miliki, tetapi berbekalkan minat yang sedia ada, ayuh kita cuba dekati penulisan-penulisan kerohanian dan keagamaan, itulah ajakan pokok saya dalam entri kali ini.

Bagi yang masih jauh daripada aktiviti membaca, seumpama diri saya ini suatu masa dahulu, cuba-cubalah suburkan minat membaca.

Bagi yang sudah menjadi rutin membaca bahan-bahan ilmiah, saya tabik hormat kepada anda, saya akan sentiasa mencuba menjadi seperti anda.

Bagi yang gemar membaca bahan-bahan bacaan kurang berfaedah, nah inilah masanya untuk guna minat kita itu dengan mengubah diri menjadi seorang ilmuan. Mudah-mudahan.

8 comments:

  1. salam jumaat
    alhamdulillah..sharing is caring

    ReplyDelete
  2. salam. dah baca entri y menarik. dah siap follow.

    marinecollagen6575.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..artikel y mcm ny boleh membantu golongan belia minat artikel motivasi dan islamic..good job :)

    ReplyDelete
  4. nice sharing :) qila suka membaca..kihkihkih :P cam poyo je qila kan..

    ReplyDelete