Wednesday, June 5, 2013

Pelumba muda maut, iktibarnya.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda serta para sahabat.

Saya sangat terkesan mendengar berita kemalangan yang menimpa pelapis pelumba basikal Terengganu, allahyarham Syafiq Imran pada hari ini. Arwah mengalami kemalangan ketika dalam latihan apabila cuba mengelak dari lubang pada jalan yang dilalui dan kebetulan ketika itu jalan yang dilalui agak sempit lalu datang sebuah lori dari arah bertentangan dan arwah tidak sempat mengelak. Mari sama-sama kita sedekahkan AlFatihah kepada arwah.

Allahyarham Syafiq Imran
Baiklah, saya sungguh terkesan dengan berita itu lantaran beberapa hari yang lalu, ketika saya memandu dari Besut ke Kuala Terengganu, terdetik di hati kecil saya ini akan kualiti permukaan jalan di sepanjang perjalanan. Mengecewakan.

Berlubang satu perkara, ada yang jalan tidak rata, jalan berpasir yang sangat berbahaya, bahu jalan curam dan sebagainya. Saya sangat tidak faham kenapa jalan-jalan ini masih sedemikian meskipun kerja-kerja penurapan jalan dapat dilihat dilakukan saban tahun. Bahkan, saya boleh jamin terdapat banyak kawasan yang baru sahaja siap diturap semula, tetapi sudah menampakkan lekuk-lekuk yang lambat laun akan membentuk lubang.

Di kampung saya sendiri, sebuah jambatan baru sahaja siap dibina, cuma terdapat kerja-kerja penyudah yang berbaki. Melalui pemerhatian saya, kerja-kerja yang dilakukan seperti ala kadar sahaja. Belumpun siap 100% tetapi sudah menampakkan tanda-tanda kerosakan.

Saya percaya masalah ini juga berlaku di tempat-tempat lain seluruh negara.

Persoalannya, kenapa terjadi sebegitu rupa? Kenapa kualiti jalan-jalan ini sangat mengecewakan? Adakah teknologi yang digunakan pada hari ini belum mampu untuk menghasilkan jalan yang berkualiti? Atau wujud gejala lain yang akhirnya memberi kesan kepada proses pembinaan jalan-jalan ini?

Saya tidak berhasrat untuk menuding jari kepada sesiapa. Tetapi hari ini satu nyawa lagi telah melayang kerana keadaan jalan yang buruk. Hal ini sudah cukup untuk menjadi satu lagi sebab kepada pihak berwajib untuk memberi tumpuan kepada pembinaan jalanraya yang berkualiti. Di seluruh dunia, keadaan permukaan jalan dikenalpasti sebagai punca utama berlakunya kemalangan selain keadaan kenderaan itu sendiri. Jadi saya berharap dalam negara kita terus mengorak langkah mencipta nama, kemudahan awam seumpama jalanraya dapat ditambahnilaikan kualitinya. Mudah-mudahan.

2 comments: